Stichting Tranz

Wie zijn wij

WIE ZIJN WIJ

Sinds 2002 maken wij dansvoorstellingen voor jong publiek. We bespreken onderwerpen die deze doelgroep aangaan. Dit doen we in een voor hen herkenbare taal, zodat ze in de voorstellingen meegenomen worden. In die herkenbaarheid wordt ruimte gecreëerd en worden de jongeren op een speelse manier in aanraking gebracht met dans. Dansstijlen die zij wellicht al kennen, maar ook minder bekende of voor de hand liggende stijlen komen aan bod. Bovendien vertellen we door gebruik te maken van andere creatieve disciplines en projectie. Een typische Tranz voorstelling kenmerkt zich dan ook door verhalend, dynamisch en interdisciplinair te zijn.

De stichting werd opgericht door Célline Procureur en Nina Ruge, toen zij hun diploma ophaalden bij de Fontys Dansacademie in Tilburg. Inmiddels hebben velen gedanst en gewerkt aan de opvolgers van TRANZ*FUZION (2005), de eerste voorstelling van Tranz. De vaste kern van de stichting bestaat uit de volgende makers en dansers:

Céline Procureur – artistiek leider en danser

Rebecca Smaak – maker en producent

Janine Coco – regisseur

Manon Beernaert – danser

Dit jaar zullen wij onze nieuwste voorstelling Deadline presenteren. Een voorstelling over het leven en de dood. De voorstelling is gebasseerd op de perspectieven van diverse kinderen, jongeren en een aantal volwassenen. We interviewden hen en stelden vragen als: wat is het leven, wat is de dood, omschrijf je ziel, ben je bang voor de dood en zou je voor eeuwig willen leven? Aan de hand van hun antwoorden maken wij scènes en choreografieën. Deadline wordt een filosofische rollercoaster waarin die verschillende perspectieven op de dood vertaald worden in een verhalende dansvoorstelling.